Sunday, August 28, 2011






Kisah Kelemahan Nafsu Dan Kekuatan Akal Di Dalam Kerajaan Ramadhan


Assalamualaikum wbt, dua hari lagi tanah SYAM akan menyambut Aidilfitri, dan tidak lupa juga kepada suluruh umat Islam di seluruh dunia. Keseorangan di rumah bertemankan seekor anak kucing di perantauan, disebabkan kepulangan semua ahli bayt ke tanah air untuk menyambut Aidilfitri, agaknya tidak terlambat untuk saya berkongsi di akhir ramadhan ini.

Puasa adalah salah satu rukun Islam yang diwajibkan kepada umat Islam untuk menunaikannya. Dalil wajibnya puasa, firman Allah ta’ala :

.َيَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas umat-umat sebelum kamu, agar kamu bertakwa."

Diriwayatkan Allah ta’ala mencipta AKAL lalu Allah ta’ala perintah kepada AKAL, “aqbil” maka AKAL datang, kemudian Allah ta’ala perintah kepada AKAL, “aqbil” maka AKAL pergi. Seterusnya Allah ta’ala bertanya kepada AKAL, “siapa AKU dan siapa kamu?”, lalu AKAL menjawab,”KAMU tuhan aku dan aku hambaMU yang amat lemah”, lalu firman Allah ta’ala, “AKALlah hambaKU yang paling mulia”.

Kemudian Allah ta’ala cipta NAFSU, lalu Allah ta’ala perintah dengan memanggil NAFSU, “aqbili” maka NAFSU tidak menurut perintah Allah ta’ala. Kemudian Allah ta’ala tanya kepada NAFSU,“siapa AKU dan siapa kamu?”, lalu NAFSU menjawab, “aku adalah aku dan KAMU adalah KAMU”, lalu Allah ta’ala membakar NAFSU dalam api selama seratus tahun. Kemudian Allah ta’ala keluarkan NAFSU dari api lalu bertanya,”siapa AKU dan siapa kamu”, lalu NAFSU menjawab,”aku adalah aku dan KAMU adalah KAMU”. Kemudian Allah ta’ala siksa NAFSU dengan melaparkannya selama seratus tahun, kemudian Allah ta’ala keluarkannya lalu Allah ta’ala bertanya kepada NAFSU,”siapa AKU dan siapa kamu?”, lalu NAFSU menjawab,”KAMU tuhan aku dan aku hambaMU”

Allahuakhbar! mulianya dan hebatnya kerajaan ramadhan ini yang ditetapkan Allah. Berpesan kepada diri sendiri dan dikongsikan dengan sahabat-sahabat, sama-samalah kita merenung dan muhasabah dengan apa yang dikongsikan. Jadikanlah Aidilfitri, iaitu kemenangan Islam yang akan tiba dua hari saja lagi disambut dengan berpandukan kepada ma’ruf Allah dan bukan menyambut kemenangan Islam dengan penuh maksiat dan yang tidak berkaitan dengannya yang kadang-kadang tidak logik langsung dengan hari kebesaran ini. Teruskanlah beristiqomah kepada Allah ta’ala dan memerdekakan(sempena sambutan kemerdekaan tahun ini) diri untuk Allah ta’ala hasil tarbiyah kerajaan ramadhan. “SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN” dari perantauan bumi SYAM.

~MilMiz~

No comments:

Post a Comment